1

Re: Iltarastit 2018

Tervetuloa,
iltarastikauden avaukseen Hirtniemeen tiistaina 1.5. eli vapunpäivänä! Tämän hetkiset ennusteet lupaavat auringonpaistetta pilvettömältä taivaalta, joten puitteet rastien etsinnälle ovat mitä mainioimmat. Pitkälti samoja kalliomäkiä ja rinteiden reunoja kolutaan kuin aikaisempinakin vuosina allekirjoittaneen iltarasteilla, mutta kun pyrkimys on ollut etsiä Hirtniemen parhaimpia maastonosia, niin alue on varsin rajallinen... Sitä paitsi tämä kevät on armollista aikaa täällä kotikulmillani; kulkukelpoisuus ja näkyvyys on aivan toista luokkaa kuin elokuussa! Pari vapaapäivääni olen tässä käyttänyt rastien vientiin: Lunta ei juurikaan maastossa enää ole kuin aivan kaikista varjoisimmissa kolkisssa ja niitä olen pyrkinyt välttämään. Mutta kallioilla ja rinteissä jäkälä ja sammal ovat liukkaita, joten nastalliset kengät suositeltavat. Tarjolla on kolme mukavaa rataa - ei muuta kuin kaikki kynnelle kykenevät tiistai-iltana rasteille munkkeja ja tippaleipiä sulattelemaan!

Marika

2

Re: Iltarastit 2018

Joopajoo.. Kannustan kaikkia mukaan. Erityisesti Miskaa, Jakea, Akselia ja Eemeliä. Toivottavasti pojilla ei ole muuta urheilua samaan aikaan. Itse käyn kävelemässä Tuusulan rastit.
Verryttelypuvuista olisi taas kysyntää. Mulla tiedossa kaksi. Vieläköhän Jukolan porukalle ehtisi puvut, jos äkkiä otettais tarpeista selvää.

3 (edited by tm 02-05-2018 01:39:07)

Re: Iltarastit 2018

Iltarastikausi 2018 avattu Vappuna!

Ja näinhän se meni:

Ensimmäiselle rastille oli todella vaikeaa mennä. Matkat olivat niin pitkiä. Kun ajattelin, että tottamaar ainakin 200 metriä on nyt menty, niin 100 metriä todellisuudessa.:rolleyes: No siitähän se sitten lähti rullailemaan. Merinovilla/silkkiasu suunnistuspuvun alla toimi oikein hyvin märässä ja jopa viileässä metsässä.

4. rastilla uumoilin, että se rastilippu on varmaan ton edessä olevan kiven takana - ja se oli! Tosin jo mietin, että mitäs jos ei olekaan! 13 rasti onnistui sitten niin, että tupsahdin siihen yhtään kiertelemättä smile.

12. rasti oli oikeastaan aivan turha kierros, jos olisi arvannut, että se on pimeä. Meillä on siis kaksi 121 koodilla olevaa lautaa ja tämä on pimeä. Viime vuonna hankittu on lainassa naapurin kisoissa. Viime viikolla molemmat toimivat moitteettomasti. Kun rastikapula pimenee, niin se ei välttämättä anna edes koodia 99 etukäteen.

Sää oli vilpoinen ja kostea, mutta itseasiassa oikein mukava suunnistamiseen. vettä ei satanut ja kuumuuteen ei tukahtunut, vaikka hivenen hikikin jossain kohtaa rataa otsalle nousi hetkittäin.

No sitten jälkiepisodina meinasin saada tulokset nopsasti nettiin, kun maalissa emitit luettiin suoraan tietokoneelle. Paitsi yksi, joten Real Madrid - Bayern Munchen ottelun jälkeen aloin onkia varatietoja mtr:ltä. Se ei ollut ihan yksinkertaista, koska Järjestelmä päivittyi yhtenä yönä ja hukkasi mtr:n driverin. Monien käänteiden jälkeen muisti palaili hiljalleen ja sain kuin sainkin systeemin taas pelaamaan vanhaan malliin. Joten yöhommiksi meni. Mutta nyt on tulokset netissä! smile

Ja kiitokset Marikalle hyvästä radasta. Tähän maastoon ei kyllä myöhemmin keväällä, kesällä tai syksyllä ole kyllä asiaa. Tämä on kevätmaastoa. Ehkä olisi varhemmin keväällä kunnollisen hankikannon aikaan kaikkein parhaimmillaan...?

4 (edited by sk 02-05-2018 08:26:50)

Re: Iltarastit 2018

Nohnoh, kyllähän tuonne saisi kesällä oikein kivan masokistiradan. Olisi ratamestarillakin helpompaa kun ei tarviis vartavasten hakemalla hakea riskukkoa ja kivikkoa roll.

Jotenkin sitä oli päässyt unohtamaan kuinka mun ei kannata Hirtniemeen lähteä, mutta kyllä vanhat fiilikset taas muistui mieleen kun suuremmin etsimättä löysin taas läpitunkemattomat närepuskat. Jonkun kerran lippukin löytyivät ilman suurempia kaarroksia, mutta rasteilla 4 tai 13 tällaista vahinkoa ei päässyt käymään smile.

Mulla on edelleen pariin aikaisemmin pimentyneeseen leimasimeen hommatut vaihtopatterit. Jossain vaiheessa täytyis koittaa vaihtaa niitä ja jos homma onnistuu,  vois tehdä isomman vaihto-operaation.

5

Re: Iltarastit 2018

Neljä uskaliasta päijätrastilaista Äinään Puhtikaurarasteilla. Keski-ikä reilusti 60 v.
Tässäkö on seuramme suunnistajat. No mielenkiintoa kisoissa on ainakin D21 sarjassa. Lähden katsojaksi, polvi taitaa olla siinä kunnossa, että tänä kesänä pyöräillään.

6

Re: Iltarastit 2018

Terve tuloa polkija porukkaan Jukka.:klap:

Re: Iltarastit 2018

Jukka Luukko wrote:

Neljä uskaliasta päijätrastilaista Äinään Puhtikaurarasteilla. Keski-ikä reilusti 60 v.
Tässäkö on seuramme suunnistajat. No mielenkiintoa kisoissa on ainakin D21 sarjassa. Lähden katsojaksi, polvi taitaa olla siinä kunnossa, että tänä kesänä pyöräillään.

Ovat kyllä harmillisia nämä vaivat. Itselläni on takareiden jänteen, ilmeisesti hamstringin repeämä ja joudun Ilkka Tulikouran leikattavaksi. Koipi on vaivannut jo pitkään - kipuilua erityisesti istuessa ja pyrkimystä kiertää lantiota vinoon. Lantion asennon korjaus poisti aina suurimman osan vaivoista. Vuoden takaisissa mri-kuvissa ei ollut Cityterveyden radiologin lausunnon perusteella mitään vikaa, joten sain työterveydestä vaan ohjeen lisätä liikuntaa paljon. Koko viime kesän suunnistin ja kävin talven ajan salilla sekä lenkkeilin.

Nyt ensimmäisen Asikkalan Raikkaan järjestämän suunnistuksen jälkeen tapahtui jotain, joka sai jalan tilanteen menemään huonommaksi. Särky alkoi herättää myös öisin ja olo tuntui koko ajan epämukavalta. Varasin ajan Tulikouralle, koska olin kuullut hänestä paljon kehuja. Mies katsoi kuvia jonkin aikaa ja totesi, että jänteessä on vaurio joka vaatii leikkauksen ja neljä ankkuria. Oli kyllä helpotus saada kipujen syy selville. Varmaan on ehtinyt tässä vuosien varrella jo kehittyä arpikudostakin, mikä ärsyttää iskiashermoa ja tekee noita virheasentoja. Pahin vaikuttaja asiaan lienee ollut toissa talvena tapahtunut kaatuminen jäätiköllä selälleni. Tässä tapaturmassa meni myös ranteen nivelsiteet. Onneksi tämä viimeksi mainittu ei juurikaan vaivaa.

Hamstring-leikkaus maksaa pienen omaisuuden, mutta lääkäri lupaili, että toivun vielä suunnistuskuntoon. Harmittaa silsi vietävästi kun nytnon iltarastikausi täydessä vauhdissa, enkä voi muuta kun odotella ensi viikon leikkausaikaa. sad

Cityterveys, eli nykyinen Cynlab mainostaa edelleen edullisia magneettikuvia sekä niihin sisältyvää erikoislääkärin lausuntoa. Minun tapauksessani lausunnolla ei ollut mitään arvoa, vaan pikemminkin siitä oli haittaa. Jos olisin tiennyt tästä vammasta jo vuosi sitten, niin olisi säästynyt paljolta kivulta ja mieliharmilta.

Re: Iltarastit 2018

Moro,

Ensi tiistain (14.8.) iltarastit ovat siirtyneet juuri päivitetylle Auttoisten kartalle.
Opastus on Taulun risteyksestä ja sitten hetikohta Siperiantien risteyksestä.

Tarjolla on suppamaastoa, jossa piti olla Jukola-treenit, mutta nyt Jukola olikin treeniä näille iltarasteille...

Heinää ei ole, kaikkea muuta toki on.

vt

9

Re: Iltarastit 2018

Olin jo unohtanut miten kuoppaista maasto Syrjäinmäen kartan alueella on. Valmiiksi väsyneenä kun lähdin niin kävelyksi meni. Neliveto päällä.

10

Re: Iltarastit 2018

Jukka Luukko wrote:

Olin jo unohtanut miten kuoppaista maasto Syrjäinmäen kartan alueella on. Valmiiksi väsyneenä kun lähdin niin kävelyksi meni. Neliveto päällä.

Juuri sen takia kiersin ne kaikkein kuoppaisimmat alueet. Ja hyvin näytti väliaikoja katsoen kannattavan!

Sinänsä oli mielenkiintoista, kun Jake näytti kartalta, miten olisi reitin valinnut, niin oli jopa monta väliä, jotka menin juuri samoin kuin Jakekin olisi mennyt. Mutta lupaavinta oli, kun Jake sanoi, että nyt voisikin olla makeeta suunnistaa, kun osaa lukea karttaa eri tavalla kuin vielä pari vuotta sitten, kun se viimeksi suunnisti jalkaisin... ties vaikka saisi ensi vuonna mukaan jonnekin suunnistamaan?!? smile

11

Re: Iltarastit 2018

>Iltarastit on juostu. Itse kävin vain muutaman kerran. Oli osin ongelmia, osin muuta kisareissua. Väki on vähentynyt. Mikä neuvoksi?
Jalkapallo on kiinnostanut poikia. Hyvä sekin. Jos jalkapallo "hajoaa" lisää ensi vuonna, niin saataisiinko poikia edes vähän enemmän mukaan. Kisareisut ovat jääneet kovin vanhojen varaan.
Nyt on vissiin Päijät-Rastin nimissä tämän vuoden kisat kisailtu. Vai onko loppuihin SM kisoihin lähtijöitä? Rovaniemen kyytiini ei enään mahdu. Lupasin IHR:n suunnistajia autoon. Ylipitkälle mahtuu.

12

Re: Iltarastit 2018

Käytiin, Mikaelan, Juhan, Markun ja Veijon kanssa Rovaniemellä ja Oulussa juoksentelemassa.
Miksulla oli hyvä viikonloppu. Viestin ankkurina voittoon. Upea joukkue. Varmaan kuullaan lisää vielä.
Markun ja Veijon kanssa onnistutttiin uusimaan viestimestaruus. Veijo juoksi turhankin lujaa keskiosuuden. Kilpakumppanit tekivät virheitä ja voitimme parilla kymmenellä minuutilla.
Sunnuntaina Oulun sprinteissä Miksu nappasi hopeaa "saman perheen" Hillan voittaessa. Kisa oli äärimmäisen tiukka, voitto kolmen sekunnin päässä ja korokkeelta putoaminen myös.
Juha juoksi vain viestin pistesijalle. Sprintissä olisi ollut nopeakinttuiselle mahiksia.
Ensi lauantaina sitten Tuuloksen yöhön uuden yli neljäsataa maksaneen lampun kanssa. Yösuunnistus on välineurheilua.

13

Re: Iltarastit 2018

Tuuloksen SM yössä Mikaela juoksenteli pronssia. Marika oli tyytyväinen sijoitukseen. Miten lie Mikaela, joka viime pyhän kantissa tottui olemaan ylempänä pallilla.
Meikä sekoili sijan kolmetoista neljänkymmenen papan joukossa. En ollut tyytyväinen suoritukseeni. Pistesija oli tavoitteena. Juoksutunne oli kuitenkin hyvä ja palautuminen kisan aikana ja jälkeen nopeaa. Uuden 4000 lumenen lampun kanssa ei yösuunnistus ole enään pimeässä kulkua.

14

Re: Iltarastit 2018

Tulipas kalliita kilometrejä pimeässä.

15

Re: Iltarastit 2018

Varsin lupaavaa jatkoa ajatellen on se että palautuminen jo kisan aikana on Jukalla ollut nopeaa!

16

Re: Iltarastit 2018

Jos joku kattoo reittihärvelistä mun virheväliä niin selitykseksi se, että olin jonossa ja liian kovassa vauhdissa jäi kartta lukematta. Luulin nousevani rastivälin keskellä jo etäänpänä olevaa polkua ylös.

17

Re: Iltarastit 2018

Väiski! Tuli kallis rullahiihtokin. Kävin eka kertaa tänä syksynä. 2,1 km ja sauva poikki. Mutta vastoinkäymiset on tarkoitettu voitettaviksi. Harjoittelu jatkuu...

18

Re: Iltarastit 2018

Onneksi mulle jo riittää kävely,pyöräily soutu,ja pertsalla talvisin hiihto,ei onneksi ole enään himoa kilpailla.

19

Re: Iltarastit 2018

Padasjoen Sanomissa oli ilmoitus seura-avustusten anomisesta vuodelle 2019.
Kulunut vuosi on ollut päijätrastilaisten menestymisessä aika hyvä, jos sitä mitataan SM ja MM mitalien "saamisilla".
Neljä hisun SM voittoa ja yksi hopea. Yksi MM hopea ja pronssi.
Yksi pyöräsuunnistuksen SM voitto, kaksi pronssia ja yksi plaketti. Neljä MM pronssia.
Monta pistesijaa hisusta ja pyöräsuunnistuksesta.
Aluekisoista on myös mitaleita kaikista suunnistusmuodoista.

Jos tulevana talvena saataisiin muutama kasvo lisää porukkaan, niin Päijät-Rasti voisi olla vieläkin näkyvämmin poodiumilla. Mikaelaa ja Juha olen kaipaamassa ensimmäisenä. Mikaelan mukanaolo hisussa mahdollistaisi sponsorituen saamisen.

Ensilumen rastit ovat Kuusamossa. Autossani on tilaa ja ehkä majoituskin löytyy.

20

Re: Iltarastit 2018

Pitää korjata pyörämitalien määrät. Jäi SM hopeat pois.
Eli:
Yksi SM mestaruus, kaksi hopeaa, kaksi pronssia ja yksi plakettipoodium. Monta neljättä sijaa... mm viestissä.
Neljä pronssia MM pyöräsuunnistuksesta.

21

Re: Iltarastit 2018

Voihan Miksu! Haparointia ! Liekö kartanluku jäänyt jalkoihin. Varmaan vauhtia ja yliyrittämistä. Ulkomailla, erityisesti Sveitsissä, pitää käydä monta kertaa ennen kuin homma tuntuu tutulta. No vuosia on. Sitten seuraavilla kerroilla!

22

Re: Iltarastit 2018

Kesän suunnistuskausi päättyi osaltani Halikossa SM erikoispitkän seikkailuun. Silmien karsastusvika hankaloitti kulkua ja kartanlukua. Kuntoakaan ei ollut riittävästi, vaikka olen mielestäni ulkoillut väsymyksen rajoilla. Jotain pitänee tehdä. Ensiksi varmaan uusi silmälekurikierros.

23

Re: Iltarastit 2018

Nyt on oivallinen aika aloittaa harjoittelu talven koitoksiin. Kuukauden verran sauvalenkkejä takana ja nyt kaksi kertaa rullilla. Hep hep...!

24

Re: Iltarastit 2018

Loppiaisena on Ylitorniolla Ainiovaaralla katsastushisut. Jos Miksu innostuu lähtemään niin sponsoroin reisun. Veikkaanpa, että Tove hiihtelee siellä myös....

25

Re: Iltarastit 2018

Rullilla on työnnetty ja hirvimettällä sauvakävelty. Aamupäivisin kanniskeltu tuulenkaatojen pölkkyjä tien varteen ja halottu niitä. Mettätöitä ovat kasikymppiset Veijo ja Ollikin tehneet ja Markku kans.
Saapi siinä vastustajatkin halkoja hakata, jos mielivät parempia olla...

26

Re: Iltarastit 2018

Kuulin Maukalta, että seurassa on virinnyt keskustelu jonkun kisan pitämisestä.
Jos mennään talous eli voitontavoittelu edellä, niin:
Pyöräsuunnistus SM keskimatka ja viesti 2020 . Tänä kesänä noin 270 suunnistajaa 32 euroa nenä. Noin sata joukkuetta 82 euroa per joukkue. Yht noin 17000 euroa. Kullasvuori riittää viestiin. Kirkkolammen kierto keskimatkaan.

Kansallinen pyöräkisa kaksi matkaa samana päivänä. Osallistujia noin 150, 50 euroo nenä. Palkintona parin euron ruisleipä. Kalenteriin mahtuu. 


Piirin pitkä ja viesti 2019. Vain voittajille aikuisissa kolmen euron mitali. Kun Auttoisten kartta on juuri valmistunut niin talous jää plussalle.


Kansallinen kilpailukalenteri on täynnä ja palkinnot maksavat.

Vaikka spekuloin, niin olen vain talkoomies, jos tarvitaan. En kuvittele saavani ketään mukaan hommiin....

27

Re: Iltarastit 2018

Jos harrastaisin pyöräsuunnistusta,en varmasti kullasvuorelle lähtisi,parempi maasto olisi tarusjärvellä.

28

Re: Iltarastit 2018

Moi Väiski!
Kullasvuori on hienossa kunnossa sekä hiihto-, että pyöräsuunnistukselle. Paljon polkuja, hyvät pururadat ja jalkakäytävät harjun ympäri pyöräillä. Kilpailukeskus kentällä mitä mainioin. Kartta valmiina.... jne..

29

Re: Iltarastit 2018

Mitä järkeä siinä väkisin polkea ylös ja jarruttaa kovasti alas päin,kysyn vaan?Meidän ikäiset moni jäisi pois,mutta lähtisivät mielellään taruksen tasaisille.

Re: Iltarastit 2018

Terve!
Empä ole tälle palstalle kovin usein tekstiä laittanut, mutta nyt tuntuu, että on aihetta. Tuli aivan puskista huomionosoitus, jonka seura oli minulle järjestänyt: Suunnistusliiton kultainen plaketti perusteluina mm. SM-kisojen ratamestarius ja useat SM-kisojen valvonnat sekä suunnistuskarttojen päivitys ja teko. Tuohon viimeiseen haluan tuoda pienen lisän. Olen tosiaan tehnyt neljä suunnistuskarttaa ja kaksi sprinttikarttaa, joilla kaikilla on pidetty vuosien varrella useammat iltarastit, sekä päivittänyt ties kuinka paljon karttoja. Työ on ollut minulle ensisijaisesti harrastus, josta toki on ja on ollut hyötyä seurallekkin. Mutta, kartta on vasta puoliksi valmis kun maastotyö on tehty, se pitää myös piirtää puhtaaksi. Sen työn Vesa Tähtinen on tehnyt kaikkien tekemieni karttojen osalta omana harrastuksenaan ja talkootyönä seuramme hyväksi, siitä suurkiitos Hänelle.
Omalta osaltani kiitän seuraamme saamastani huomionosoituksesta.