1 (edited by Eki 09-02-2020 22:08:44)

Re: Kesäkausi 2020

Hei!

Tämän talvikauden parasta antia täällä kehäkolmosen sisäpuolella on ollut korttelirastit, joita on päässyt hölköttelemään varsin kesäisissä merkeissä. Ensi sunnuntaina, 16.02.2020, korttelirastit pidetään Espoossa Järvenperän koululla. Siis lähestulkoon minun takapihallani.

Nyt matkaan kannattaa lähteä, siinä saa helposti hyvän ja tehokkaan juoksulenkin. Saattaapa jopa huomata, että näin talvisaikaan juoksukunto ja -tekniikka voipi olla hieman kesäterässä! Vähän kauempaakin voi matkaan hyvin lähteä. Minä voin tarjota juoksun jälkeen peseytymistilat, joten kotimatkalle pääsee saunanraikkaana. Tarvittaessa voidaan vaikka grillata rasvapitoista jauhokyrsää hiukopalaksi.

Korttelikalenteri on mm. Niskojen sivulla "www.korttelirastit.fi". Ilmoitelkaa, jos mielenkiintoa löytyy. Minä ainakin aion matkaan lähteä.

Re: Kesäkausi 2020

Viime sunnuntaina, kun ulkoilutin haalistunutta mutta ehdottoman aitoa punasinivihreää PäiRa:n lenkkipuseroa korttelirasteilla Malminkartanossa, minut (tai ainakin sen puseron) bongasi Malisen Jokke, silloinen HS:n kovakulkuinen mies suoraan 90-luvun suunnistusmaailmasta. Oli oikein mukava huomata että värit tunnistetaan!

3

Re: Kesäkausi 2020

No kyllä Malisella vieläkin kulkee. Tuttua seuraa MM kisoissa.  Viime kesänä kisoissa kyseli mitä meidän seuran pojille kuuluu. Muisteltiin Niemisen Juhaa ja pahoitteli ettei ole Pasiakaan nähnyt vaikka lähellä asuu.

4

Re: Kesäkausi 2020

Olikos muuten päijät-rastilla alku aikana edes kisa- ja edustuspukua? Mä en kyllä muista sellaisia olleen. Sen mä muistan millainen oli PadY:lla.

5

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Taitaa käydä niin  ettei sm_kisoja pidetä siellä oulun puolella,valitettavasti.

Re: Kesäkausi 2020

Ensimmäinen seura-asu oli varmaankin sini-valkoinen suunnistuspuku kasarin alkupuolelta. Sitä ennen muistan jossakin nähneeni tosin valkoisia T-paitoja joiden selkämyksessä oli seuran nimi, mutta niitä näin vain satunnaisesti eikä niitä suunnistuksessa käytetty.
Sinivalkoisissa vedettiin hyvä tovi. Sen jälkeen tuli se Valion maitomainoksen mieleentuova värikkäämpi malli kunnes joskus ysärillä tuli sitten punavalkoinen raitapaita ja sen myötä lenkkipukuja. Nykyinen violetti on tämän vuosituhannen trendi.
Vanhan liiton (siis eilispäivän) harrastajat käyttävät vieläkin noita vanhoja värejä, vedettiinpä jokunen vuosi sitten Jukolakin yhden joukkueen voimin läpi punavalkoisessa raitapaidassa!  big_smile

7

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Mä en muistaakseni käyttänyt kuin sitä tummanvihreää suunnistuspukua seuranvaihtoon saakka.Sitten vaihdoin lammin säkiään,sitten joutsenon kullervoon,sitten lappeen rientoon,sitten kultsuun takaisin,sitten ruokolahden suunnistajiin,sitten sk:vuokseen ja takaisin kultsuun.Sitten hajosi polvi toisen kerran ja loppui juokseminen.Heh siinähän onkin mun urheiluaika.Onneksi polvi kestää kävellä,pyöräillä ja petrsaa hiihtää ja soutaa venettä.:).

8

Re: Kesäkausi 2020

Tänään eka lenkki hölkkäillen ja vuoroin kävellen. Luulin, että olisi vaikeampaakin opetella juoksemista. Reilu puoli tuntia vaan. Huomenna lisää.

9

Re: Kesäkausi 2020

Mä nyt odotan että alentuu vähän lämpötila ja sitten lähden rikkomaan lakia,onhan se pressa kieltänyt multa liikkumisen.Mähän olin ennen lainvalvoja rajalla,nyt mä olenkin rikollinen että silleen,ei mulla muuta:kumarran:.

10

Re: Kesäkausi 2020

Moi !

11

Re: Kesäkausi 2020

Moikka Markku.

12

Re: Kesäkausi 2020

Suunnistuskärpäsen vaivaava kumppani.
Hyvä ystäväni Jukka L. opasti minua seuran sivun käytössä ja nyt taidan osata?
Tyydytän tässä kaipuuta seuranpitoon, jonka toi halvatun karanteeni aiheuttaa.
Olen vaimoni Eevan omaishoitaja ja hoito vaatii lähes jatkuvaa läsnäoloa, joten liikunnan ilot ovat vähentyneet ja osin jopa loppuneet kokonaan. Tulevalle kesälle jätin lisenssinkin lunastamatta enkä osallistu kansallisiin. Ajattelin, että antaa paikkojen tervehtyä. Mikäli parantuvat voin harkita paluuta uudessa sarjassa kun sen aika on. Mikäli iltarastia ilmestyy niin niitä saatan kävellä.
Auvoista aprillipäivää.

13

Re: Kesäkausi 2020

Meillä on pitkä taival kaveruutta Markun kanssa. Aloiteltiin Auttoisten kansakoulun alaluokalta. Jotain 72 vuotta sitten. Markku oli syntynyt ja kasvanut Hakovuoren kämpällä ja tuli sitten kouluun Auttoisille. Auttoistahan se Hakovuorenmaa eli Nyypykki oli.

14

Re: Kesäkausi 2020

Hienoa kun Markku pääsee äänen tällä foorumilla! Asiantuntevaa analyysiä ja rakentavaa kritiikkiä aina tarvitaan. Etenkin hisuosaston tekemisiin varmasti löytyy painavaa kommenttia. Tämä kausi jäi lyhyeksi, mutta uuttahan pukkaa kohta syyspäivän tasauksen jälkeen! Kovin pitkään ei kevätväsymystä passaa potea jos on aikomus taas ensi talvena arvokisoja koluta.

15

Re: Kesäkausi 2020

Hisuosasto töpeksi ties kuinka monennen kerran Eskolta viestimitalin. Töppöilyjä saa naureskella sitten kun tulee vanhaksi. Nyt väliin tyhmyys harmittaa ja väliin naurattaa.

16

Re: Kesäkausi 2020

Moi! 30-vuotta sitten lopetin sen risusavottahiihdon.Pari kolme vuotta sitten kannoin kaikenlaisia mitaleita isossa selkärepussa 20-kiloa rautapalautukseen.Jotain 60-kymmentä pokaalia lahjoitin joutsenon kullervolle,pääsihän niistäkin eroon.

17

Re: Kesäkausi 2020

No sittenhän siellä hyllyssä olisi tilaa uusille prenikoille ... suunnilleen noinhan Veijokin taisi tehdä jokunen vuosi sitten, ja tehokkaasti on uusia meriittejä kerännyt senkin jälkeen.

18

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Mä nautin nykyisin vain kuntoilusta,kaikki ne himot kilpailuun on mulla hävinneet pois.:hiipii:.

19

Re: Kesäkausi 2020

Kevättä Ystävät ylikylän!
Aurinko paistaa ja lämmittää somasti ikkunasta sisään. Aamusella oli maa jäässä ja pelkän lenkkarin alla vietävän liukasta. Ihailen Väiskiä jaksamisesta liikuntaan ja kysyn mikä on sinun motiivisi? Onkos muuten Lammen Eerosta havaintoja?

20

Re: Kesäkausi 2020

Moi! En mä muista koska olen eeron viimeksi tavannut.Onhan se pakko mennä vain kuntoilemaan,että jonkinlaisessa kunnossa säilyy.Tänään kävelin ja huomenna aion polkea kunnon lenkin,eli lähtee se laitapuolenkulkija evp,polkemaan joutsenoon ja takaisin kivisalmelle.

21 (edited by Eki 06-04-2020 11:11:14)

Re: Kesäkausi 2020

Ilmoja piisaa!

Korttelirastit on tältä talvikaudelta koettu, ja kesärastikautta odotellaan hämmennyksen ja epätietoisuuden vallassa. Mitä on tarjolla, tarjotaanko mitään? No sittenhän senkin näkee!

Ulkoilla kyllä voi ja varmasti kannattaakin. Itse kävin viime pyhänä Espoon keskuspuistossa hölkkäilemässä ennen varsin tuttuja polkuja, mutta pitääpä sanoa että kyllä ovat kymmenessä vuodessa näkymät ja risteykset muuttuneet aika tavalla! Ja porukkaa oli hienossa ulkoilusäässä liikkeellä varsin paljon. Osa koirineen, osa ilman.

Pitää sanoa että asfaltin ja pakokaasujen jälkeen tuollaiset hiekka- ja purupolut linnunlauluineen tuntuvat varsin mukavilta, suorastaan rentouttavilta!  smile

22

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Mä olen nykyisin nähnyt meidän ikäisiä helvetin lihaisia miehiä kävelylenkillä joita en ole koskaan aikaisemmin nähnyt,muuten mistähän se johtuu?

23

Re: Kesäkausi 2020

Mukavaa piinaviikkoa !
Nyt Väiski sinä olet unohtanut lukulasit nenällesi, kun olet lähtenyt ulkoilemaan tai olet eksynyt vieraan hiippakunnan puolelle. Täällä Heinolassa on niin tuskaisen näköinen ilma, ette löydy tsemppiä lähteä edes kävelemään. Onneksi tuli tv:sta 10 min. mittainen tuolijumppa, jonka pystyin ponnistelemaa. Viikon kevennys: Ikääntyvät miehet juttelivat vanhenemisen tuskasta. Yksi valitti: Minulta ei tule ulostetta ennen kello kymmentä. Toisella oli pissaongelmia: Minun on oltava vesassa heti herättyäni kello seitsemän, muutoin toimitus tulee kivuliaaksi. Kolmas sanoi: Mulla ei ole mitään ongelmia, ulostus tulee kello seitsemän, pissat kahdeksalta ja itse herään yhdeksältä.

24

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Täällähän tänäänkin samalainen keli kuin eilenkin,kirkasta  ja tuulee vaan 7 metri sekunnissa.Tänään rotanmyrkky koe ja polkupyörälenkki 41 kilsaa.:running2:.

25

Re: Kesäkausi 2020

Oot sä Väiski edelleen kovassa kestävyyskunnossa ja treenissä. En ole ikänä polkenut kahtakymmentä kilometriä pidempää matkaa. Ehkä juossut.

26

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Etkös jukka ole juossut edes maratonia?Mä juoksin maratonin 13 kertaa. Aloitin sen Lammin evolla ja lopetin sen siellä evolla,viimeinen tulos oli 2,58,päätin sen siihen että mulle ei tule tulosta yli kolmea tuntia. Juoksin joutsenossa kerran puolikkaan maratonin ,aika oli 1,16,se oli kiva juosta päivi tikkasen kanssa,sehän oli päivin vain harjoitusjuoksu,mulla oli kilpailu,voitin silloin sen 40-sarjan juoksun.Mun paras tulos maratonilla vain 2,37.

27

Re: Kesäkausi 2020

On tässä huuli pyöreänä, kun ei ole tietoa mitä tehdä? Voisiko kaverit jelpata? Ongelmani on, sauva kävelen lenkin 55 min. ja saman lenkin juoksen 48 min. Mikä neuvoksi, kun iltarastia yritän juosta ?

28

Re: Kesäkausi 2020

Nyt Väiski ei muista mun eka maratonia.
Olin monta vuotta huoltajana Ilpolle ja Väiskille Evon maratonilla. Väiski vihjaili silloin, että Jukka ei osallistu kun maraton on miesten kisa. No sitten kerran kun olin taas ikään kuin huoltaja ja pojat riisuivat verkkareita niin minäkin aloin riisua. Silloin Väiski...meinaaks sä lähteä juoksemaan... Ja niinhän mä juoksin. Oli se odottamista ja voimien tunnustelua, että miltä tuntuu 35 km kohdalla.

29

Re: Kesäkausi 2020

On tässä huuli pyöreänä, kun ei ole tietoa mitä tehdä? Voisiko kaverit jelpata? Ongelmani on, sauva kävelen lenkin 55 min. ja saman lenkin juoksen 48 min. Mikä neuvoksi, kun iltarastia yritän juosta ?

Vaihda polkupyöräilyyn,polvet kestää paremmin ja matkat vaihtuu ja voi kiertää myös erireittiä kuin vaan sitä ainoaa.Onhan kantasen tapsakin vaihtanut hiihtoon ja pyöräilyyn.

30

Re: Kesäkausi 2020

Nyt Väiski ei muista mun eka maratonia.
Olin monta vuotta huoltajana Ilpolle ja Väiskille Evon maratonilla. Väiski vihjaili silloin, että Jukka ei osallistu kun maraton on miesten kisa. No sitten kerran kun olin taas ikään kuin huoltaja ja pojat riisuivat verkkareita niin minäkin aloin riisua. Silloin Väiski...meinaaks sä lähteä juoksemaan... Ja niinhän mä juoksin. Oli se odottamista ja voimien tunnustelua, että miltä tuntuu 35 km kohdalla.

Moi mikäs oli lopputulos? Saattoi olla silloin Virtasen Matti voittajana.

31

Re: Kesäkausi 2020

Oikein mämmikästä pääsiäistä !
Kiitos Väiski vihjeestäsi, mutta mulla on ongelmana se, että voin olla hoidokkini luota pois vain enintään tunnin. Täällä on hyvä kevyenliikenteen väylä Vierumäelle, sitä voisi koittaa. Kyllä se on kevättä, kun rusakkopari jatkaa sukua aivan ikkunani alla. Vedet alkavat vapautua jää peitteestä tällä korkeudella. Jaksetaan ulkoilla !

32

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Taisi käydä tänä vuonna niin että virallisia suunnistuskisoja ei järjestetä.Onneksi Mattisen Reka tekee ratoja ja saa käydä kiertämässä radan omana aikana.

Re: Kesäkausi 2020

Aika monessa paikassa on nyt iltarastien korvikkeena omatoimirasteja. Ne löytyvät ja toimivat Rastilippu-sovelluksen avulla. Meitä lähimmät ovat Lahden seudulla.

34

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Eikös sinne kuhmoisiin ja Padasjoelle voisi viedä rasteja metsiin?

35

Re: Kesäkausi 2020

Pilttin Maukka on katsonut Auttoisille rastipaikkoja nyt keväällä. Kyllä iltarastit alkavat kun into metsään palaa.
Tiedoksi, että rastilippuja ja lautoja on mulla ja taitaa toi varaston avainkin olla palauttamatta Arille.

36

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Kyllähän se on niin että virallisia suunnistuskisoja ei ole suomessa tänä vuonna.

37

Re: Kesäkausi 2020

Hei!

Hetki kun vielä maltetaan, niin Päijät-Rastillakin on tarjota omatoimirasteja: Asiasta tulee pian infoa näille seuran sivuille sekä paikallislehteen. Alkuvuodesta laaditun iltarastikalenterin mukaan kausi piti polkaista käyntiin 5. toukokuuta Auttoisilta, jossa seurallamme on uusin ja korkealaatuinen kartta. No, alkuvuonna ei koronasta vielä tiedetty mitään - tai valveutuneimmat olivat ehkä kuulleet huhuja Kiinanmaalta, mutta meikäläisen kaltainen tavallinen tallaaja ei ainakaan osannut vielä silloin maailmanmenoa ennustaa. Nyt tilanteeseen sopeudutaan ja kunnioitetaan ohjeistusta: ainakin kahdet ensimmäiset iltarastit tulevat olemaan omatoimirastit, jotka pidetään metsässä tietyn aikavälin ja toivomme tietysti, että poikkeustila-ajan myötä päätään nostanut luontoliikuntabuumi houkuttelee ihan uusiakin suunnistuksen kokeilijoita rasteille! Mutta - lähiaikoina siis lisäinfoa!

Mukava on ollut seurailla täällä aktiivisten pappojen tarinointia; ja pappa-nimitys on sitten kaikella ystävyydellä ja lämmöllä sanottu, eikä siitä pidä kenenkään mieltänsä pahoittaa. smile Onhan tässä itsellänikin jo yli 10 vuotta veteraanisarjalaisuutta takana; tosin kilpailemaan ei enää intoa ole, koska ikänäköongelmat ovat vieneet ilon suunnistuksesta. sad Toivotan kaikille päijät-rastilaisille ja suunnistuksen ystäville aurinkoista kevättä - pidetään ainakin mieli valoisana! Erityisterveiset Väiskille Joutsenoon ja Markulle, joka tekee sanoinkuvaamattoman arvokasta omaishoitajan työtä! Markkua kannustaisin kokeilemaan kuntoilumuotona tällä hetkellä niin muodikasta kotijumppaa: Netissä on paljon ohjeita ja myös liveohjauksia. Minäkin olen kaivanut nurkassa pölyttyneen kahvakuulan ja jumppakuminauhat esiin ja tehnyt napakoita 20-30 minuutin treenejä. Lihaksissa on tuntunut ja mielestäni juoksuunkin on tullut pientä uutta potkua.

Marika

38

Re: Kesäkausi 2020

:klap:  Hienoa että rastitoiminta saadaan liikkeelle näissäkin olosuhteissa :klap:

Nyt olisi tosiaan varmaankin tilaisuus saada laajennusta kävijäkuntaan, sillä tekemisen puutta ihmisillä taatusti on. Sen huomaa aivan selvästi ainakin täällä etelän sivukylillä: iltaisin on jalkakäytävillä ja etenkin hiekkapoluilla huomattavasti enemmän ulkoilijoita kuin aikaisempina keväinä. Varsin usein näkee jopa sellaisia hölkkäilijöitä, joiden tyylistä voi päätellä että edellisistä lenkeistä on kulunut useampiakin vuosia.

39

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Mä olen täällä Lappeenrannassa tehnyt sen havainnon,että miehiä joita en ole koskaan ole nähnyt lenkillä,yrittävät ilmeisesti pudottaa painoa pois.

40

Re: Kesäkausi 2020

Kiitos pj;lle kannustavasta viestistä. Aamujumppa  on ohjelmassa tv:n ohjaamana.
'Lauantaisin peräti 50 min. eli koko viikon jumpat peräkkäin. Ei tahdo kordinaatio enää toimia mallien mukaan. Pientä yrittelyä on tehty ulkoilun suhteen. On siinäkin alkukankeutta, kuin nudistileirillä. Tämä tapahtui oikeudessa: tuomari tähdensi todistamassa olevalle naistodistajalle - muistakaa että vala velvoittaa teitä siitä, että mitään mitä olette kuullut muilta, ei pidä kertoa. Aloitetaan: Milloin olette syntynyt? Vastaaja pudisti päätään; sitä en voi kertoa. Se on asia jonka olen kuullut muilta.

41

Re: Kesäkausi 2020

Nyt jos koskaan kannattaa treenata. Laiskimmat loikoilee kun kisoja ei ole tiedossa. Treenaajat saavat nyt aktiivisuudellaan hyvän etumatkan laiskottelijoihin. Jos nyt laiskottelee kuukauden niin pappaikäinen saa treenata kaksi kuukautta päästäkseen lähelle entistä kuntoa. Kaikkein tyhmintä on aloittaa treeni aina entistä tasoa alempaa. Kauhee vaiva, vaiva on isompi kuin yrittää ylläpitää kuntoa koko ajan.
Joten lenkkeillään.

42

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Mähän olen sun kanssa samaa mieltä,siksi mä aion polkea tän vuoden pisimmän polkemislenkin tänään.

43

Re: Kesäkausi 2020

Joo Kyllä Jukka on oikeassa tasaisessa kuntoilun harrastuksessa. On meinaan kokemusta. Pidin 4 kk:n tauon ja nyt ei edes varovaisesta aloittamisesta tule mitään. Kyyllä sitä 4 kk:ssa vajoaa aivan pohjille, vaikka aktiivista liikuntataustaa on reilut 20 vuotta. Mutta ei auta valittaa, itsestähän se on kiinni.  Onneksi tuli tavoitetta, jos WMOC on 2023 Turussa? Jos vielä kerran koittas?

44

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Eihän mulle tullut kuin 68,850 kilsaa,kaloreita oli mennyt 2455.Kyllähän sillä lenkillä tuli kivasti nousuja.

45

Re: Kesäkausi 2020

Kyllä Väiski pitää saada Päijätrastin pyöräsuunnistajaksi tämän vuoden MM kisaan. Nastolassa sprintti . Varmaan Pajulahden ja Nastolan välillä. Sprintissä ei kolhi itteensä.

46

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Kyllähän jukka asia on niin että ei mua kiinnosta kilpaileminen. Kilpailuhimot on menneet jo ajansitten.

47

Re: Kesäkausi 2020

Väiski, eihän me niin tosissaan olla liikkeellä. Yritetään hidastaa vanhenemista. Pyöräkisoissa olisi tällainen nostalginen toveritapaaminen. Ajeltaisiin ihan huvikseen.

48

Re: Kesäkausi 2020

Moi! Muuten olikos sulla viime syksyllä sellainen harmaa vähän vanhempi auto? Kävin lammilta polkupyörällä aarnon puulla alapihamaalla pyörähtämässä,siellä oli sellainen henkilöauto,en kehdannut mennä sinne tehtaan sisälle.

49

Re: Kesäkausi 2020

Mulla on volkkari variant harmaa pari vuotta vanha. Ei ollu mun, enkä osaa heti sanoa kenen. Jos siellä alkaa korona pelottaa niin ajele tänne Padasjoen käpykyliin. Tänne ei korona osaa. Hesalaisetkin tulevat turvaan mettäjärvi mökeilleen.

50

Re: Kesäkausi 2020

Mähän olen nytkin etelä-karjalassa täällähän on suomen vähemmän sairastaineita,toiseksi paras on pohjois-karjala.